La Furia Umana
  • I’m not like evereybody else
    The Kinks
  • E che, sono forse al mondo per realizzare delle idee?
    Max Stirner
  • (No ideas but in things)
    W.C. Williams

La Furia Umana, a journal of interference that (from the beginning) overcrosses boundaries, aims, on the contrary, to promote intersectionality and peace.

I first encountered Algiers through the childhood memories of a Palestinian friend who grew up there until she was fourteen years old.1 Algeria became her family’s home in the 1970s, when the Israeli authorities revoked her father’s residency after he had spent some time studying abroad.2 For many years, he was denied access to his […]

Authors

Per una scrittura dei corpi mischiati

Ancora una volta la posta in gioco è quella del soggetto, della soggettivazione, della resistenza del soggetto rispetto o al cospetto di vincoli politici o discorsivi, dei processi di ibridazione che rimescolano e fluidificano non solo i discorsi identitari ma anche la dialettica tra genere e stile, convenzione e firma, discorso e autorialità, ibridazione e generazione. Corpi mischiati.

Lang/Walsh/Bogdanovich

Harold Bloom in The Anxiety of Influence descrive come operi l’influenza poetica, cioè la storia delle relazioni inter-poetiche. Per Bloom ci sono poeti forti e poeti deboli. I primi sono coloro che guardano al passato, che emulano la storia della poesia che li ha preceduto, ma travisandoli (mis-understanding); mentre i poeti deboli tendono a idealizzare la tradizione. Ma anche i poeti con vasta immaginazione, i poeti forti, auto-appropriandosi dell’esistente sono come indebitati con il passato e questo debito provoca quella che Bloom chiama “angoscia”. I poeti forti sono poeti originali, perché l’influenza poetica non rende i poeti necessariamente meno originali, anzi spesso, quando i poeti fraintendono i “classici” o i “padri”, li rende più originali. Lang, pur conservando una “visione molto personale”, cioè, per dirla con Bloom, è “forte, ma risente dell’influenza di Max Reinhardt, per esempio. Murnau cita Lang, ma lo fa con maestria, quindi è “forte”.

Plotinus, Woman’s Art, Electrology: What Ideas Gave Shape to Alone (All Flesh Shall See It Together), a Digital Sound and Moving Image Construction by R. Bruce Elder and Ajla Odobašić

In the first part of this three-part essay, I outlined my reasons for embracing the (admittedly contentious) idea that at the age of twenty-eight, the philosopher—actually, the religio-philosopher—Plotinus (204/5–270 C.E.) experienced, quite without preparation, his first episode of altered consciousness, or, as he describes it, his first unification with ultimate reality, variously referred to as τὸ Ἕν (to En, the One), or πηγή (Pigi, the Source or Fount of all reality), or the μονάς (Monas, the Monad).

Confessions of a movie extra

No, I wasn’t in the Resistance and, yes, I suffered, as did everyone else I knew, during the war—in my business especially, since everything was rationed and there were severe flour shortages, I couldn’t make bread. And, of course, if I didn’t bake bread, I couldn’t sell it.

De Joan Bennett a Cybill Sheperd

Cuando Joan Bennett hizo su primera película con Fritz Lang, el filme anti-nazi Man Hunt (1941), la actriz norteamericana había dejado atrás su idiosincrático peinado corto, de color rubio platino, que había marcado su imagen a lo largo de los treinta.

Peter Bogdanovich: tan lejos de Raoul Walsh y tan cerca, aunque esquinado, de Fritz Lang

El 15 de noviembre de 1924 es una fecha particular en la historia negra de Hollywood. El Oneida, lujoso yate propiedad de William Randolph Hearst, zarpó con aires de fiesta repleto de estrellas, directores, agentes, actrices de segunda fila, periodistas, músicos y gente dispuesta a pasárselo bien para celebrar en alta mar el cumpleaños de Thomas Harper Ince. Aunque Francis Scott Fitzgerald no estaba invitado, el ambiente a bordo era el que el escritor describiría en algunas de sus novelas; los tiempos del jazz, el charlestón y el champán, de los hombres y mujeres hermosas y malditos.

Introducción: el mundo que fue, el que creemos que es y el que puede ser

Este breve dossier llega con retraso. Diríase que con mucho retraso. Para empezar, no debería haber esperado a la muerte de Peter Bogdanovich para tomar cuerpo, para encarnarse en una idea más o menos plausible y atractiva. Pero es que, además, ya hace mucho tiempo que murió Bogdanovich, con lo que ni siquiera el gesto obituario puede ser una excusa. Por otro lado, ¿excusas para qué, por qué?