La Furia Umana
  • I’m not like evereybody else
    The Kinks
  • E che, sono forse al mondo per realizzare delle idee?
    Max Stirner
  • (No ideas but in things)
    W.C. Williams

La Furia Umana, a journal of interference that (from the beginning) overcrosses boundaries, aims, on the contrary, to promote intersectionality and peace.

I first encountered Algiers through the childhood memories of a Palestinian friend who grew up there until she was fourteen years old.1 Algeria became her family’s home in the 1970s, when the Israeli authorities revoked her father’s residency after he had spent some time studying abroad.2 For many years, he was denied access to his […]

TONI D’ANGELA / Il cinema è cinema: classico, moderno e postmoderno (V)

Continua da IV VII. CALVINO, GODARD: CLASSICO, MODERNO, POSTMODERNO Realismo, simbolismo, allegoria. Anche se la temporalità non è mai lineare e lo spazio arbitrario della periodizzazione è condiviso da “autori” tra loro molto divergenti. Classici, cioè che rimandano ad un’esperienza comunemente condivisa, sono Fielding e Balzac, il neoclassico Ingres, il romantico Delacroix e il realista […]

VINCENT JACQUES / La ville ubiquitaire : vision urbaine technique et cinéma

Dans Contre-Chant (2004), Harun Farocki remarque que le désir d’ubiquité du regard mécanique exprimé par Vertov et Ruttmann dans leur symphonie urbaine préfigure la vidéosurveillance. L’utopie du regard ubiquitaire se serait ainsi transformée en la dystopie de l’optimisation du contrôle policier et de la gestion des flux urbains. À partir de quatre films, l’article se […]

PATRICE BALLESTER / Le Marvel Cinematic Universe (MCU) et la ville simulacre

« Ils ont quitté la grande ville pour une vie tranquille. WandaVision ! C’est une fille magique, dans une commune de banlieue… » WandaVision. WestView (2021) Avec la mort de Stan Lee, le 12 novembre 2018, les hommages à l’échelle de la planète ont souligné une forte personnalité et un visionnaire dans le domaine du divertissement et du […]

MARC AVILA / Where?

La desorientación es un fenómeno psíquico que se produce por la falta de sentido geográfico, produciéndose en el interior del sujeto una sensación de inestabilidad y confusión. La homogeneización arquitectónica extendida por todas las urbes del mundo, hace que todas las ciudades se configuren bajo una misma escenografía que diluye las culturas propias del lugar […]

Le ciné-urbanisme comme paradigme d’une recherche indisciplinée en architecture 

Dossier : Le ciné-urbanisme ou l’institut de l’environnement comme cabinet d’optique À la rentrée de 1970, fin de sa première année à l’Institut, Alain Moreau rédige un projet de troisième cycle intitulé « L’instrumentation audiovisuelle en recherche interdisciplinaire », projet qui se traduira entre autres par la réalisation d’un film collectif Ville à vendre [1] . […]

TONI D’ANGELA / Sulla bestialità del cinema (I)

Parte Prima Donde il molteplice, il permanere, il fattor comune, la materia, ecc., residui della mania di differenziazione da cui è affetto l’universo, vera idea fissa dell’universo che vuol “provare ogni esperienza, assaggiare ogni frutto, anche apparentemente malefico”. Carlo Emilio Gadda Criticism can subjugate the bestiality of the screen image by breaking it down into […]

MICHEL MOURLET / Survivant de l’âge d’or

Avant-Propos* Au milieu des années 1960, diverses circonstances d’ordre surtout professionnel m’amenèrent à délaisser quelque peu le grand écran. Je transmis à Jacques Lourcelles1 les responsabilités éditoriales, rédactionnelles et financières de la revue Présence du Cinéma. Mon arrivée aux Nouvelles littéraires consacra l’intérêt nouveau que je portais à la télévision, alors dans sa période de […]

GABRIELA WONDRACEK LINCK / Pandemia e Nostalgia

Woche der Kritik 2021 e o eterno retorno da experiência VHS O que é o cinema hoje (e sempre) se não um sonho no meio do pesadelo? Seja sozinho em casa ou na sala escura entre amigos e/ou estranhos, a ideia de assistir a filmes esteve sempre ligada à desassociação do realismo da vida diária. […]

ADERINSOLA AJAO / Beyond Magic

“Cinema is magic in the service of dreams.” Djibril Diop Mambèty*  Every generation bemoans the death of cinema. Within the same generation, you find those ensuring its survival. By most accounts, cinema exposes us to worlds unknown, to uncharted territories in action, thought, narrative, or design. Cinephilia should do the same; and in a complementary sense, […]

MIREIA INIESTA / De la huella de lo real a la urgencia de lo ficticio

¿Seguimos captando imágenes como la de la pierna de la criada que entorna la puerta de la cocina mientras muele café en Umberto D. (1952), de Vittorio De Sica? ¿Son ese tipo de microacciones las que definen el cine? ¿Todavía sigue vigente, en la gran pantalla, esa potencia de realidad en la gestualidad de actores […]

MARIONA BORRULL / En tierra de nadie

Creamos el cine para reconocernos en él. Creamos la imagen mecánica para que la pantalla nos asomase a un fragmento de realidad pura, la nuestra, a la que no podíamos acceder de otra forma. Dimos cuerpo al cine dotándolo de una tecnología que interpretaba y afinaba su propio deseo de lo real. Pero el cine, […]

JÚLIA GAITANO / El cine es

A finales de la década de los 50, cuando André Bazin se planteó qué era el cine, no parece que tuviera intención alguna de dar con una respuesta cerrada. Al francés, la pregunta le sirvió como modo de encabezar su compilación de artículos reflexivos, pero más allá de dar cuenta de un cierto estado de […]

ROBERT BONAMY / anything and everything (le cinéma avec “Un film dramatique”)

Définir ce qu’est le cinéma… Se demander, aujourd’hui, « what is cinema ? » … Je dois admettre avoir initialement pensé décliner l’invitation à écrire, même très brièvement, même très librement, pour une telle proposition. Néanmoins, un film envisageant cinémas (le pluriel s’impose) et communs (plus précisément selon les undercommons) m’a fait changer d’avis. Une des plus belles […]

FERNANDO GANZO / Ver en la ciénaga

Si hay algo que resulta irónico y por tanto irresistible a la hora de responder a la pregunta “¿Qué es el cine hoy?” es precisamente hacerlo ahora que, desde hace meses, ha desaparecido del panorama, al menos en su versión, si no mayoritaria, oficial. La hipótesis primera sería que el cine nunca pareció ser tan […]

WILLIAM BROWN / What is cinema? Again.

It is hard to work out whether the question is intimidating or mundane. Certainly, we could put ourselves to sleep worrying about the closure of film theatres, the possibility that people believe The Crown to be a true story, or the fact that AT&T is scrambling desperately to stay alive, which in turn means that […]

CARLOS LOSILLA / El pecado original

“Por otra parte, el cine es un lenguaje.” Así terminaba André Bazin uno de sus textos más conocidos, “Ontología de la imagen fotográfica”, publicado en 1945. Y, pasados los años, esa frase quizá siga siendo uno de sus mejores logros, además del resumen más perfecto que se pueda imaginar de su teoría del cine, si […]

PETER TSCHERKASSKY / What is cinema?

Cinema can be discussed, debated, deconstructed – but you can never pin it down, in the sense conveyed by the latin root “dēfīnīre”, to delimit. What cinema really means can only be experienced in the cinema. This is why I’ve tried to create films over the past 40 years that transcend words, spoken or written, […]

JAMES EDMONDS

dear La Furia Umana hello, thanks and Happy 40th Edition! Stay furious, James Edmonds (still from upcoming film Configurations)

SYLVAIN GEORGE

Sylvain George From the upcoming film: Nuit Obscure – Feuillets Sauvages (Les brûlants, les obstinés…)

LEIGHTON PIERCE

To watch Pratt’s Brook trough Hole in the Snow by Leighton Pierce click here

T.D. / Editorial

LFU is 40! This adventure has started in 2009. Meanwhile the web keeped on floating, there has been a multiplication of journals, blogs, etc., mainstream, radicals, cozy, friendly, that have become source of profits too. LFU had changes and crisis (and malware attack too), someone left, someone is still standing in the middle of waves. […]

T.D. / Editorial

LFU is 40! This adventure has started in 2009. Meanwhile the web keeped on floating, there has been a multiplication of journals, blogs, etc., mainstream, radicals, cozy, friendly, that have become source of profits too. LFU had changes and crisis (and malware attack too), someone left, someone is still standing in the middle of waves. […]